Course Name | Aged Care Principles And Practices III |
Code | Semester | Theory (hour/week) | Application/Lab (hour/week) | Local Credits | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
YB 201 | Fall | 2 | 8 | 6 | 8 |
Prerequisites | None | |||||
Course Language | Turkish | |||||
Course Type | Required | |||||
Course Level | Short Cycle | |||||
Mode of Delivery | - | |||||
Teaching Methods and Techniques of the Course | ||||||
Course Coordinator | ||||||
Course Lecturer(s) | - | |||||
Assistant(s) | - |
Course Objectives | The aim of this course is to teach students about the care technics and behaviours required for both healthy and ill elderlies. |
Learning Outcomes | The students who succeeded in this course;
|
Course Description | This course is a description of the elderly person's care needs. |
Related Sustainable Development Goals | |
| Core Courses | X |
Major Area Courses | ||
Supportive Courses | ||
Media and Managment Skills Courses | ||
Transferable Skill Courses |
Week | Subjects | Required Materials |
1 | Introduction, Meeting, Course introduction, Objective and objectives are indicated.Care and applications in the elderly with musculoskeletal system diseases | 1. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara, 289-292 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1305-1373 3. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387 |
2 | Care and applications in the elderly with musculoskeletal system diseases | 1. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara, 289-292 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1305-1373 3. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387 |
3 | Neurological diseases in elderly care and practices | 1. Bektaş H. (Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 873-899 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1231-1248 3. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 292-293 4. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387 5. Arslantaş D. Editör. (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 48-64 |
4 | Neurological diseases in elderly care and practices | 1. Bektaş H. (Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 873-899 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1231-1248 3. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 292-293 4. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387 5. Arslantaş D. Editör. (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 48-64 |
5 | Genital tract diseases in elderly and care practices | 1. Ay F. (2011). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitapevi, 3. Baskı İstanbul, 606-635 2. Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 323-324 3. Karadakovan A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 171-178 |
6 | ENT and eye diseases in the elderly care practices | 1. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1119-1159 2. Sabuncu N., Alpar Ş.E., Karabacak Ü. (2008). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, ANKARA, 185-229, 297-375 |
7 | Preservation and care of oral and dental health in the elderly | 1. Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 326-336 2. Karadakovan A (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 99-114 3. Sabuncu N.,Alpar Ş.E.,Karabacak Ü. ( 2008). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, ANKARA, 185-229 |
8 | Mid-term exam | Mid-term exam |
9 | Falls in the elderly care practices | Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 94-123 2. Arslantaş D. Editör (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 122-146 |
10 | Self Care Practices in the Elderly | Şahin A., Türgay A., Süzen B., (2015) Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler,6.baskı Nobel Tıp Kitabevi, 269-407 |
11 | Skin problems and skin care in the elderly | 1. Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 94-123 2. Arslantaş D. Editör (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 122-146 |
12 | Urinary incontinence and care | Fadıloğlu Ç. (2006), İleri Geriatri Hemşireliği, Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri İZMİR, 117-129 2. Karadakovan A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA, 305-312 |
13 | Use of conscious medication in the elderly | 1. Fadıloğlu Ç (2006), İleri Geriatri Hemşireliği, Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri İZMİR, 77-91 2. Karadakovan A (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA, 305-312 |
14 | case report | |
15 | General review | |
16 | final exam |
Course Notes/Textbooks | 1. Arslantaş D. Editör. (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462 2. Aştı T., Karadağ A.; Editör. (2012),Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İ stanbul 3. Bektaş H. (Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul 4. Fadıloğlu Ç. (2006), İleri Geriatri Hemşireliği, Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir 5. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara 6. Karadakovan A., Aslan Eti F., Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi 7. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 8. Sabuncu N., Alpar Ş.E., Karabacak Ü.( 2008). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, Ankara |
Suggested Readings/Materials |
Semester Activities | Number | Weigthing |
Participation | ||
Laboratory / Application | 1 | 20 |
Field Work | ||
Quizzes / Studio Critiques | ||
Portfolio | ||
Homework / Assignments | 6 | 10 |
Presentation / Jury | 1 | 15 |
Project | ||
Seminar / Workshop | ||
Oral Exam | ||
Midterm | 1 | 15 |
Final Exam | 1 | 40 |
Total |
Weighting of Semester Activities on the Final Grade | 60 | |
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade | 40 | |
Total |
Semester Activities | Number | Duration (Hours) | Workload |
---|---|---|---|
Course Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | 2 | 32 |
Laboratory / Application Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | 8 | |
Study Hours Out of Class | 15 | 1 | 15 |
Field Work | |||
Quizzes / Studio Critiques | |||
Portfolio | |||
Homework / Assignments | 6 | 2 | |
Presentation / Jury | 1 | 5 | |
Project | |||
Seminar / Workshop | |||
Oral Exam | |||
Midterms | 1 | 12 | |
Final Exams | 1 | 16 | |
Total | 220 |
# | Program Competencies/Outcomes | * Contribution Level | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | To have the required contemporary theoretical and practical knowledge in his/her field | X | ||||
2 | To use the material and technology related to his/her field, and make their maintenance, use the information and communication technologies at basic level | X | ||||
3 | To have the competency to recognize the problems in his/her field, analyze them, develop evidence-based solutions and have the ability to share their suggestions with others | X | ||||
4 | To be aware of legal responsibilities, conduct basic studies in her/his field independently | X | ||||
5 | To communicate with patients, relatives and colleagues properly, comprehensively, honestly and explicitly, transfer his/her thoughts and knowledge through written and oral communication | X | ||||
6 | To take responsibility as an active team member during the practices in his/her field | X | ||||
7 | To commentate and evaluate the scientific information with a critical approach by the help of knowledge gained in his/her field | X | ||||
8 | To comprehend the importance of lifelong learning, to determine and meet her/his learning needs, to develop herself/himself by monitoring the development in science and technology | X | ||||
9 | To act by considering the universal ethical values, social and cultural characteristics | X | ||||
10 | To know the concepts of occupational safety, patient safety, environmental protection and quality, and fulfill the requirements | X | ||||
11 | To be able to follow information in his field and communicate with colleagues in English at least a level of European Language Portfolio A2 General Level | |||||
12 | To show holistic approach to elderly in terms of physical, emotional and socio-cultural aspects | X | ||||
13 | To determine the needs at nursing home and carry out activities for development |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest